by
on
under , ,
Permalink

Kombinationen av kost och träning

Kosten är en otroligt viktig del i vårt välmående och många gånger det snabbaste enskilda sättet att uppnå bättre hälsa. Men för en verklig hälsosam livsstil bör man kombinera god kosthållning med regelbunden träning.

Att tro att man kan snabbt gå ned i vikt eller bli mer hälsosam bara genom att börja träna regelbundet utan att också förändra kosten är en illusion man snabbt kommer bli varse om, om man sätter teorin på prov.

Grunderna är egentligen väldigt enkla. Maten vi stoppar i oss använder kroppen som energi. Om vi stoppar i oss mer än vi förbrukar går vi upp i vikt. Om vi stoppar i oss mindre än vi förbrukar går vi ned i vikt.

Vad dock träning kan tillföra är en bra hjälp på traven. Man har bland annat sett att styrketräning kan hjälpa till att förbättra ämnesomsättningen, vilket i sin tur effektiviserar kroppens förbränning av det vi äter. Större muskler förbrukar även mer energi, vilket gör det enklare att bli av med energi från maten om man stärker och bygger på muskelmassan.

Har man inte börjat träna ännu är detta fortfarande något som varmt rekommenderas, även av dietister. Sväng förbi en sportbutik som Sportamore och skaffa en uppsättning träningskläder som lämpar sig någon aktivitet man kan tänka sig hålla med regelbundet. Det behöver inte vara dyrt men kommer fortfarande vara en värdefull investering i sin egen hälsa.

När man kombinerar träning och kost är det dock även viktigt att tänka på när man faktiskt äter. Kroppen behöver energi före träningen för att ha något att förbruka, och material bör att bygga upp kroppen och för återhämtning därefter. Kolhydrater är något som kroppen kan lagra i mindre mängd och går ganska snabbt åt. I bästa fall kan detta lagras upp till två timmar, vilket ofta räcker till ett vanligt träningspass. Fett kan dock lagras i nästan obegränsad mängd och förbränns mest vid lägre intensitetsnivåer. Både fett och kolhydrater förbränns dock under ett träningspass. Men ju lägre intensitet desto mer fett förbränns och desto mindre kolhydrater.