Olika dieter

Aldrig har väl dieterna varit så många som de är i dessa dagar. 5:2, LCHF, GI, Medelhavsdieten, Montignacmetoden, isodieten och Atkins är bara några av alla de dieter som dagligen dyker upp lite här och var i TV, radio, tidningar och framför allt i böcker. Den stora frågan är dock, fungerar de verkligen? Här på sajten försöker vi reda ut begreppen samtidigt som vi också tittar lite närmare på några av de vanligaste dieterna.

Att många idag väger alldeles för mycket är något vi alla kan vara överens om. Ungefär hälften av alla svenskar har det som betecknas som övervikt och skulle således behöva tappa några kilo. Innan man börjar med en diet är det viktigt att ha en tydlig plan med sin diet och också veta hur många kilo man vill gå ner.

Något som också är viktigt när det kommer till dieter är att ha tålamod och inte tro att man ska tappa 10 kilo på ett par veckor för det kommer man inte göra. Det går förvisso att tappa 10 kilo på ett par veckor, men det är definitivt inte något som är hälsosamt.

Vill man gå ner i vikt krävs inte bara att man lägger om kosten utan att man ändrar andra vanor. Träning och motion är en av nycklarna om man vill gå ner i vikt. Faktum är att en rask promenad på en halvtimme varje dag gör stor skillnad.

Det är också viktigt att vara medveten om att det finns vissa risker med att gå på diet. Är man till exempel gravid, underviktig, underårig, lider av benskörhet eller tar medicin är det oerhört viktigt att man är försiktig om man funderar på att börja med någon form av diet.

Har man möjlighet kan det vara bra att ta hjälp av en dietist för att utforma den diet som passar bäst utifrån de förutsättningar man har.